Všetko potrebné pre naše telo v potravinách

Správna cesta k zdraviu a zdravému životnému štýlu spočíva vo výbere správnych potravín. Ovocie, zelenina by mali byť neodmysliteľnou zložkou každej domácnosti a k tomu ešte celozrnné výrobky, rastlinné tuky, strukoviny, ryby, chudé mäso, mliečne výrobky.

 

 

Hlavne sa treba riadiť heslom „NENAKUPUJEM S PRÁZNYM ŽALÚDKOM“. Lebo inak keď sa vyberiete do obchodu hladný, tak naozaj kúpite veľakrát rôzne potraviny, ktoré vás zlákali svojim obalom, pričom ste ich nemali v pláne vôbec kupovať. Prídete domov a zistíte, že nič poriadne na jedenie ste aj tak nekúpili. 🙂

 

Aj my vám ponúkam e niekoľko zásad k zdravému stravovaniu:

*nakupovať častejšie a radšej menej potravín (aj keď v dnešnej uponáhľanej dobe je to náročnejšie)*

*jesť častejšie a v menšom množstve (4 až 5 krát denne)*

*uprednostňovať lokálnych výrobcov a pestovateľov*

*vyhľadávať potraviny vyrobené na Slovensku a podporiť našu krajinu*

*prijímať zdravé rastlinné tuky*

*vyhľadávať potraviny s vitamínmi, minerálmi*

*pohybovať sa čo najviac na čerstvom vzduchu*

 

 

Je dôležité vedieť, že našu stravu tvoria tri základné zložky: cukry, tuky, bielkoviny. Samozrejme ďalšími veľmi dôležitými zložkami sú aj vitamíny, enzýmy, minerály a ďalšie. Každá potravina obsahuje tieto prvky v rôznom pomere.

 

Cukry (sacharidy)

 

Cukry sú pre nás veľkým zdrojom energie. Určite máte každý z vás vyskúšané, že pri rôznej fyzickej, či psychickej záťaži, vyčerpaní, ste si potrebovali doplniť hladinu cukru (cukríkom, čokoládou, či iným produktom s vysokým obsahom cukru) a v momente ste opäť „chytili druhý dych“.

Cukry sa delia na jednoduché (z ktorých získavame energiu a telo ich ľahko spracuje) a zložité (s ktorými sa telo „popasuje“ pokiaľ si ich rozloží, čo si vyžaduje energiu naviac a následne ich  spracuje). Ideálnym zdrojom na doplnenie jednoduchých cukrov sú ovocie a zelenina. Pre telo sú veľmi prospešné a obohacujúce.

 

Bielkoviny

 

Bielkoviny sú neodmysliteľnou zložkou potravín. Trávenie bielkovín je zložitejšie ako trávenie cukrov. Bielkoviny sa nachádzajú v živočíšnych potravinách ako je mäso, mliečne výrobky, vajcia, ale aj v rastlinných potravinách. Najideálnejším zdrojom bielkovín je surová zelenina, rôzne semienka či orechy.

 

Tuky

 

Tuky získavame z potravy priamo alebo premenou nadbytočných bielkovín a sacharidov na tuky. Tuky sú pre naše telo potrebné hneď z viacerých dôvodov. Sú zásobou energie, chránia vnútorné orgány, udržujú teploty a mnoho iných.

Každým jedlom prijímame cukry, tuky a bielkoviny. To, či sa v našej strave nachádzajú aj vitamíny, minerály, stopové prvky, enzýmy a v akom množstve to záleží len na nás, akú stravu dávame nášmu telu. Netreba zabúdať, že najviac vitamínom, minerálov sa nachádza v nespracovaných potravinách.

Dodajme nášmu telu tie správne potraviny a ono sa už s nimi s ľahkosťou „popasuje“. Začnime sa viacej venovať tomu, čo kupujeme a začnime hľadať a čítať nielen dátum spotreby, či minimálnej trvanlivosti na výrobkoch, ale aj to, čo ich tvorí.

ZloženiePotravin.sk