Vitamíny

Vitamín A

  • je potrebný pre tvorbu zrakového pigmentu používaného pri nízkom osvetlení
  • je dôležitý antioxidant
  • hlavným zdrojom sú rybí tuk, mrkva, špenát, kapusta, petržlenová vňať, melón, marhule, brokolica, kukurica, dyňa, maslo, vaječný žĺtok

 

Vitamín B1 (tiamín)

  • je potrebný pre metabolizmus cukrov, udržiava potrebnú hladinu kyslíka v krvi (napomáha tak bunkovým oxidáciám a optimálnemu využitiu energie)
  • hlavným zdrojom sú droždie, obilné klíčky, syr

 

Vitamín B2 (riboflavín)

  • je potrebný pre zdravý stav kože, očí, zdravú funkciu srdca a ďalších orgánov, taktiež pre základný bunkový metabolizmus, červené krvinky, reguláciu rastu človeka a reprodukciu
  • hlavným zdrojom sú kvasnice, mlieko, mäso, ryby, ďalej tvaroh, orechy

 

Vitamín B3 (niacín)

  • je potrebný pre tvorbu energie v bunkách, pri srdcovej, nervovej a svalovej činnosti, pre zdravú kožu a dobré fungovanie tráviaceho traktu
  • hlavným zdrojom sú zelenina, mäso, slanina, sušené ovocie, orechy, káva, čaj

 

Vitamín B5 (kyselina pantoténová)

  • je potrebný pre správne fungovanie metabolizmu
  • hlavným zdrojom sú vaječný žĺtok, vnútornosti hovädzieho dobytka

 

Vitamín B6 (pyridoksín)

  • je potrebný pre správnu funkciu viacerých enzýmov
  • hlavným zdrojom sú bravčové mäso, makrely, vajcia, banány, zemiaky, špenát, kapusta, avokádo, mrkva, orechy, obilniny

 

Vitamín B9 (kyselina listová)

  • je potrebný pre všetky procesy bunkového delenia a rastu, správny vývoj a rast bielych krviniek
  • hlavným zdrojom sú zelená listová zelenina, ovocie, mäso, kvasnice

 

Vitamín B12 (kobalamin)

  • je potrebný hlavne pre správnu funkciu krvotvorby a nervového systému
  • podporuje pamäť, koncentráciu, znižuje riziko srdcových chorôb
  • hlavným zdrojom sú živočíšne produkty: vajcia, mlieko, syry, mäso a vnútornosti

 

Vitamín C (kyselina L-askorbová)

  • je potrebný na reguláciu metabolizmu aminokyselín, udržiavanie pevnosti cievnych stien (najmä kapilár) a tkanivové dýchanie
  • podporuje vstrebávanie železa, stimuluje tvorbu bielych krviniek, vývoj kostí, zubov a chrupaviek, podporuje rast a odstraňuje voľné radikály
  • hlavným zdrojom sú citrusy (pomaranč, limetka, citrón, grapefruit), čerešne acerola, ríbezľa, šípky, kiwi, brokolica, papája melónová, jahoda, karfiol, paprika, kel, kapusta, ale tiež špenát, zemiaky, paradajky, brusnica

 

Vitamín D (kalciferol)

  • posilňuje imunitný systém, hustotu kostí, zdravie chrupu, má pozitívne účinky na centrálny nervový systém
  • pôsobí antikarcinogénne
  • tvorí sa v koži pôsobením slnečného žiarenia
  • ďalšími zdrojmi sú ryby, mäso, vaječný žĺtok, mlieko, mliečne výrobky, kakao, kokos